Projekt és Pedagógia
blokk címe
A projekt címe: Programozzunk!
Téma: Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel
A projekt időtartama: 8 foglalkozás
A megvalósítás helyszínei: informatikaterem, iskolaudvar, otthoni felkészülés, egyéb helyszín
A projekt tevékenységeinek rövid összefoglalása:
A projekt keretében az 5.f osztály tanulóival a Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel tematikai egységben az információval kapcsolatos alapvető ismereteket tanuljuk meg, hétköznapi és számítógépes algorimusokat ismerünk meg és készítünk el, ábrázolunk.
A projekt fő célja:
A projekt vezetője: Tóth Imre, informatika tanár
A projektet megvalósító csoport: az 5. f osztály tanulóiból alakult csoportok
Fejlesztendő/fejleszthető kompetenciák, műveltségterületek:
A projekt során a tanulók az Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel tematikus egység céljainak megfelelően az információ gyűjtésével, feldolgozásával, a problémamegoldás lépéseinek ábrázolásával kapcsolatos ismeretek elsajátítására kerül sor. Produktumként folyamatábrák, „programvirágok”, „matematika minták” jönnek létre Logo nyelvű programok nyomán.
A témakör bevezetésekor a tanulók megismerik a követelményeket. A „játékosítás” módszerét alkalmazom itt is a teljesítményük értékeléséhez. Átadom részükre azoknak a feladatoknak a listáját, melyekkel pontokat szereznek, megkapják a különböző szint (osztályzat) eléréséhez szükséges ponthatárokat.
A feladatok többségét egyénileg végzik, de választhatnak páros munkavégzést is néhány esetben csoportokban is dolgoznak.
A témakör teljesítéséhez megkapják a határidőt is.
A változatos munkavégzés, munkaformák, feladatok sokszínűsége, a „játékosítás” alkalmat ad az önfeledt, felszabadult, szórakozva tanulásra, alkotásra. A tananyag-központúság helyett alkotásközpontúság érvényesül. Az alkotás folyamata gondolkodásra készteti a tanulókat, önálló ötleteket igényel, a közösen végzett páros vagy csoportmunka többek között kommunikációs képességeiket fejleszti.
A tanulók megismerik az algoritmizálás (Logo nyelvű programozás) alapjait.
Szoftverhasználat: Imagine Logo programozási környezetet használnak a tanulók a programok készítéséhez. Levelezőprogramot a produktumok elküldéséhez.
A pedagógusszerep is változik, a foglalkozások többségében tanácsadói, koordinátori feladata lesz.
Várható eredmények
A projekt végterméke hétköznapi folyamatok leírása (szöveges, rajzos formában, illetve folyamatábra jelekkel), továbbá Logo programok folyamatábrája. Érdekes gyűjtemény állítható az Imagine Logo teknőse által „rajzolt” mintákból. Gyűjtemény a munkavégzés közben kapott QR kód típusú dicséretekből.
„Melléktermékként” a szórakoztató tanulási környezetben végzett munka emelheti a tanulók tanulás iránt motivációs szintjét.
Tóth Imre - mesterprogram - 2019-2023
powered by Á.G.I.-CMS 1.20
admin